fredag 18. november 2011

Gode tips om Positano?


Har fått spørsmål fra en leser
som har tenkt seg til Italia til
våren og som ønsker tips fra
lesere som har god greie på
området Positano/Napoli.
Hvis du kan hjelpe kan du enten
poste svaret på Italia-tips sin facebookside eller sende en
mail til italiatips@gmail.com.

Hei. (Berit 51)  Vi er en gjeng på 10 jenter, som liker 
og besøke nye fine steder i Europa.  Vi er spesielt begeistret 
for Italia, og vårt neste mål er Positano på Amalfikysten. 
Vi reiser 27. april - 1. mai. 2012. 
Har noen tips på beste måte å komme dit. 
Vet noen om det settes opp direkte fly til Napoli til våren? 
Hvor langt er det fra Napoli til Positano?
 
Takknemlig for Positanotips ( were to go and what to do).
 -------------------------------
 
Svar: Jeg har selv feriert på Amalfikysten (Minori) for noen år siden.
Den gangen tok jeg fly Oslo-Roma og så tok jeg toget til Salerno 
og deretter taxi til bestemmelsesstedet. Å ta taxi anbefaler jeg ikke 
fordi det koster temmelig mye og jeg fant ut før jeg skulle returnere
at man kunne ta båt samme strekningen for en brøkdel av prisen. 
Jeg betalte ca 70 euro med taxi, mens båten kostet 5 euro.... 
 
Så en mulighet for dere kan være å ta tog fra Roma eller Napoli til Salerno,
taxi til havnen i Salerno og deretter båt til Positano. Jeg reiste
uten å ha en eneste tog- eller båtrute for hånden og det gikk
helt fint.
En annen mulighet hvis dere lander på flyplassen i Napoli er å ta
en buss til Sorrento som går fra terminal 1. Den ankommer La stazione
Circumvesuviana i Sorrento. Legger ved en link
til busselskapet (den er på engelsk). For meg ser det ut som at
det er mulig å bestille "privat" transport helt fram til Amalfikysten
og siden dere er såpass mange så tror jeg faktisk det kan være den
enkleste løsningen. Da slipper dere å skifte busser og stresse
med bagasje etc. 
http://www.curreriviaggi.it/inglese/E_index.html

Hvis dere ikke velger å ta den private transporten direkte Napoli - Amalfikysten
kan dere ta en annen buss Sorrento - Positano
(fraLa stazione Circumvesuviana). Legger ved en
link med rutetider til disse bussene. De går relativt ofte så jeg tror ikke det
skulle by på noen problemer å finne et tidspunkt som passer.
http://www.sitabus.it/sitabus/campania/orarioCAMPANIA/QUADROXV.pdf

En ting dere må ta i betraktning på reisen deres er at Amalfikysten er lang
og svingete og det tar mye lengre tid å komme fra A til B her enn det dere
kanskje tror når dere ser på kartet. Hvis noen av dere blir lett bilsyke eller
er redd for å kjøre på smale og kronglete veier hvor det føles som at 
bilen/bussen har minst ett hjul utfor kanten hele tiden så anbefaler 
jeg at dere enten tar båten fra Salerno til Positano eller at dere 
tar direkte privat transport fra flyplassen i Napoli og til Positano.

Da jeg var på ferie på Amalfikysten hadde jeg store planer om å ta
bussen både hit og dit for å besøke kjente steder, men jeg oppdaget
raskt at det var såpass kronglete å ta seg frem at jeg valgte å besøke
de stedene man kan besøke med båt. Og fra Positano er det ganske 
enkelt å besøke f.eks Capri eller Amalfi by. Fra Amalfi kan dere også
ta buss (kort busstur) opp til Ravello som er en flott liten by som ligger høyt over
havet med en uslåelig utsikt. (Og hvis dere ikke allerede har sett det så
har jeg altså skrevet reisebrev fra Amalfikysten her på bloggen).

Håper dere får en super ferie. Og så håper jeg at det fins noen
der ute som kan hjelpe med litt flere tips til dere!



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar