tirsdag 4. september 2012

Leserspørsmål for sommeren 2013

Da har jeg fått en del spørsmål fra en leser som gjelder tur i Italia i 2013. Håper det er noen av dere Italiafrelste der ute som har noen gode tips å komme med. Send gjerne en mail til italiatips@gmail.com eller legg igjen en kommentar under innlegget her.

Anonym, 24) hei jeg å min samboer tenker oss å ta en italia tur sommeren 2013 , vi tenker å dra i juni i ca 11 dager , vi tenker å kjøpe interrail billett for 5 tog dager i en 10 dagers periode eller noe i den duren.Vi tenker at vi tar noen dager på slutten til å hvile oss og bade å kose oss .  

Det jeg lurer på ,hvor langt det er mellom forskjellige steder og hvor lang tid vi burde benytte på hvert sted ? 
har du tips til hvor vi burde dra ? 
hvor i italia er det finest og varmest vær i juni ? 
hvor det er billigst å fly fra trondheim til italia og tilbake ? 
Har du tips på bra og billige hotell/hostel?
takk for svar :)
Svar: Hei, her var det mange spørsmål på en gang. For å begynne med et av de enkleste - som er været i juni - vil jeg si at det stort sett er fint overalt i Italia i denne måneden, men at det selvsagt blir varmere jo lengre sør man kommer. I år i juni var det ganske så varmt i juni og det var temperaturer på over 40 grader i blant annet midt-Italia (eks. Roma)

For å finne ut avstander mellom forskjellige steder kan det være en idè å ta en titt på den italienske jernbanes hjemmesider "trenitalia.com".  Men sånn generelt kan jeg si at man kan komme ganske langt på relativt kort tid i Italia. På ca 1 time kommer du fra Bologna til Firenze og ytterligere en time senere kan du være i Roma (med hurtigtog). Firenze-Lucca er også en times togtur unna (med "somletog"). Jeg har ingen peiling på hva en interrailbillett inne i Italia koster, men jeg vet at vanlige togbilletter er relativt rimelige så jeg ville sjekket hva som lønner seg å kjøpe. Det kommer antakelig helt an på hvor mye dere kommer til å benytte dere av tog. Pris på vanlige togbilletter finner dere på "trenitalia".

Når det gjelder hvor lang tid dere bør bruke på hvert sted så vil jeg si at det kommer helt an på dere selv hva dere er interessert i å se. Reiser dere for eksempel til Roma eller Firenze så er det byer man kan bruke ukesvis på å bli ferdig med. Men er dere kun interessert i å få med de største severdighetene så kan dere klare å "feie over" Roma i løpet av en dag og så er dere klar til å dra videre. Samtidig så er det lurt å ikke ha for mye hastverk, samt å ikke prøve å rekke over hele Italia i løpet av den korte tiden dere er der.

Angående hvor dere bør dra så er det lurt å tenke gjennom hva dere virkelig ønsker. Italia er ganske "turistifisert" hvilket vil si at det stort sett er mye folk overalt der det er severdigheter. Man kan selvsagt finne steder med mindre turister - men da står heller ikke de store severdighetene i kø. 

Men slik jeg forstår det så ønsker dere å få med dere litt severdigheter på begynnelsen av ferien og deretter slappe av med skikkelig "sydenferie". Min egen personlige favoritt for en badeferie er Amalfikysten som er noe av det flotteste Italia har å by på. Her vil dere også ha muligheten til å ta båtturer til steder som f.eks Capri, Positano, Sorrento etc. Men jeg regner med at de fleste Italiafarere vil ha sine egne favoritter så spør dere 10 personer om hvor dere skal reise får dere antakelig 10 ulike svar.

Når det gjelder flybilletter og hotell har jeg ikke så mye å bidra med så det spørsmålet sender jeg videre til noen andre....

Håper at det er noen Italiaeksperter som kan bidra med gode råd og tips her. Det er bare å kaste seg over tastaturet og avsløre ditt eget favorittsted Italia!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar