lørdag 28. april 2012

Trenger hjelp fra "lommekjente" vinelskere

Da har jeg fått en mail med spørsmål om utflukt til vingård i Bergamo-distriktet. Jeg må innrømme at distriktet er fullstendig ukjent for meg så jeg sender spørsmålet videre til leserne. Er det noen Italiafrelste vinkjennere der ute som har noen gode tips? Isåfall håper jeg at dere lar høre fra dere. Svar gjerne i kommentarfeltet under eller dere kan sende en mail på italiatips@gmail.com og så skal jeg videreformidle svaret. 

Her under kommer mailen jeg har mottatt:
Hei,
Vi er en gjeng på 8 voksne som skal til Bergamo fra 6. til 10. juni. Vi vil gjerne ha en hel dag med besøk på vingård med vinsmaking og lunsj. Kanskje samtidig et kokkekurs eller noe annet artig?
Takknemlig for forslag! :-)
Mvh Elin 


SVAR:

Husets Vin har følgende tips å komme med:
 
Selve Bergamo er litt ødemark mhp vinproduksjon. Men du skal ikke så langt øst før du er i Franciacorta-området, kjent for kanskje Italias beste musserende. Her burde det kunne være noen muligheter (uten at jeg på strak arm vet hvilke som kan tilby slike aktiviteter).

Enda lengre øst, ved Garda (underkant av to timer kjøring fra Bergamo), finnes vingården Selva Capuzza (ved Desenzano). Jeg var der i bryllup i fjor høst, og de kan være verdt å sjekke ut - veeldig koselig sted. Vinsmaking og lunch får du definitivt, matkurs vet jeg ikke.


For å finne potensielle kandidater i Franciacorta kan det være et triks å sjekke pollisten for produsenter fra Lombardia, og deretter kontakte importøren for å høre om de kan hjelpe med å sette opp avtale. De fleste er behjelpelig med dette
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tuuuusen takk for hjelpen! Mvh Elin

Legg inn en kommentar